opgebrand, burnout

“Brand jezelf niet twee keer aan dezelfde vlam”

-Bas Smeets-

 

Heb je online de testjes ingevuld, de checklistjes afgevinkt of heeft de huisarts je even een spiegel voorgehouden? Conclusie: je hebt een burn-out.

 

En nu?

 

Burn-outs hebben niet alleen met oververmoeidheid te maken. Het komt niet alleen door heel hard werken, te veel uren maken en overvolle agenda.

 

Het gaat over zoveel meer dan dat.

 

En daarom helpt het niet om te denken dat het met een paar weken of maanden rust wel opgelost is, waarna je weer terug moet naar diezelfde plek waar de burn-out ontstaan is.

 

Ik geef je een aantal tips over wat je nog meer NIET moet doen wanneer je een burn-out hebt:

 
1. Een clubje oprichten

Natuurlijk is het fijn om met gelijkgestemden te kunnen praten over problemen en gevoelens die jullie gemeen hebben. Maar het is niet handig als je een kringetje om je heen gaat verzamelen met mensen die ook allemaal in een burn-out zitten.

 

Waar gaan de gesprekken dan voornamelijk over? Juist, burn-outs en alle ellende die daarbij hoort.

 

Acceptatie van de situatie waar je in zit en het uitspreken van jouw gevoelens en problemen is essentieel. Maar door het groter te maken en de focus volledig op de burn-out te leggen, er talloze gedachten en verhalen aan te koppelen, maak je het alleen maar erger.

 

Zorg er dus voor dat je een aantal mensen om je heen hebt waar je je verhaal bij kwijt kunt, die jou begrijpen, maar die zelf op een hoger energielevel zitten dan jij.

 

Ze kunnen het niet voor je oplossen, maar als jij daar behoefte aan hebt en ruimte voor geeft kunnen zij jou wel motiveren en stimuleren.

 
2. Passief op de bank liggen

Of met je hoofd onder dekens in je warme bed lijkt zo’n fijne oplossing. Het is wellicht hetgeen waar je nu het meest behoefte aan hebt. Maar dit moet je echt niet langer dan een week doen.

 

Je hoofd en je lijf vraagt om rust, maar dat kan ook op andere manieren. Zorg ervoor dat je genoeg slaapt en dat je goed slaapt.

 

Maar kom na een week van die bank af.

 

Want passiviteit triggert een gevoel van machteloosheid en uitzichtloosheid. En dat is juist niet wat je wilt. Wat je wel kunt doen is mediteren, yoga, wandelen in de natuur.

 

Of juist lekker gaan sporten of dansen. Het is zijn veel effectievere manieren om te ontspannen (door inspanning), je hoofd leeg te maken en gelukshormonen aan te maken.

 
3. Op oude voet verder gaan

Nadat je een paar weken de tijd hebt genomen voor jezelf is het natuurlijk niet de bedoeling om weer op oude voet verder te gaan. Het was geen kwestie van opladen. Je was niet alleen maar toe aan een lange vakantie.

 

Een burn-out is wake-up call omdat je je langere tijd over je eigen grenzen heen bent gegaan. Het kan diverse oorzaken hebben.

 

Daarom is het zo belangrijk om je er bewust van te zijn of te worden waar jouw burn-out door is ontstaan. Welke patronen, overtuigingen of gedrag ligt daaraan ten grondslag?

 

Kun je moeilijk “nee” zeggen? Wil je alles zo graag goed doen en leg je de lat enorm hoog voor jezelf? Of heb je steeds dingen (qua werk) gedaan die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt en jou te veel energie kosten?

 

Wat het ook is. Ga er mee aan de slag en doe het vanaf nu anders.

 
4. Je problemen te snel willen oplossen

Wanneer je eenmaal hebt besloten dat passief op de bank liggen geen oplossing is. En je in je hoofd ruimte aan het maken bent voor “wat dan wel…”, dan is de verleiding soms groot om allerlei plannen te gaan maken, lijstjes, doelen stellen etc.

 

Je bent vast gewend om doelen SMART te maken. Dus ontstaat er tijdsdruk. Je legt jezelf weer de druk op om te gaan presteren en de lat hoog te leggen.

 

Want ook als je aan je persoonlijke ontwikkeling werkt en stappen neemt om je weer beter te gaan voelen kun je weer in jouw oude valkuilen trappen.

 

Wees je dus in dit proces ook bewust van jouw gedachten en patronen. Ga niet te snel.

 
5. Teveel naar anderen luisteren

Neem niet teveel aan van anderen. Wanneer je niet lekker in je vel zit en je onzeker voelt over jezelf en je situatie lijkt het een goed idee om advies in te winnen bij anderen.

 

Je zult genoeg mensen in je omgeving treffen die echt wel wat zinnigs te vertellen hebben en er zijn inmiddels genoeg ervaringsdeskundigen te vinden op gebied van burn-outs.

 

Maar iedereen praat en geeft advies vanuit zijn eigen perspectief, tenzij je met een deskundige coach aan de slag gaat.

 

Jouw situatie is niet dezelfde als die van je collega of kennis. En dus is de oplossing ook niet altijd hetzelfde. Laat je dus niet leiden door goed bedoelde adviezen van anderen, hoe goed bedoeld ook. Blijf bij jezelf.

 

Wat voelt voor jou fijn en waar heb jij behoefte aan?

 

Kom je zelf uit een burn-out situatie? Wat is jouw ervaring en wat heeft je het meest geholpen om er weer uit te komen? Laat het ons even weten hieronder in het commentaarveld.

 

Ps: Wil je aan de slag met de #BeFirst Methode en vanuit de kern van wie je bent straks de overstap maken naar een inkomen als zelfstandige? Download dan de gratis gids Hoe Ontsnap Je Uit Je Gouden Kooi?

 

Shares
Share This