6 tips voor kerst

‘Jij bent zelf het grootste cadeau dat je kunt geven aan de wereld’

 

-Bas Smeets-

 
Buiten slaan de wind en regendruppels je om de oren. De zon gaat alweer onder voordat je überhaupt doorhad dat deze was opgegaan en de sneeuw is ver te zoeken.

 

Om 15.00 uur kun je lampjes in de kerstboom wel aan doen, zo donker is het.

 

Kerst! Voor sommigen de most wonderful time of the year, voor anderen twee dagen die ze het liefst van de kalender zouden schrappen.

 

Ga je super gestrest de feestdagen in? Zit jouw huiskamer vol met vrienden en familie en ben jij degene die ervoor zorgt dat iedereen het naar zijn zin heeft?

 

Is de koelkast tot aan de nok toe gevuld, liggen de recepten voor een super-de-luxe kerstdiner al klaar en heb je de tafelschikking tot in de puntjes uitgedacht?

 

En vergeet alle cadeaus niet, er ligt voor een fortuin aan dure spullen onder de kerstboom.

 

Wellicht herken je je hier helemaal niet in en vier jij de kerstdagen veel liever alleen met je partner en/kinderen. Gourmetten en een fijne film kijken.

 

Of je kruipt twee dagen onder de wol en houdt een diepe winterslaap. Hoe dan ook, dat is allemaal ok. Want de kerstperiode kan nogal een confronterende zijn.

 

Wellicht mis je een aantal dierbaren om je heen. Voel je je alleen of eenzaam. Of kom je erachter dat je dit jaar weer veel te veel cadeaus hebt gekocht en irriteer je je eraan dat het alleen maar om eten, eten en nog eens eten gaat.

 

Misschien was je enorm gestrest en baal je ervan dat jouw leven een grote ratrace is. Het is een goede weergave van hoe jouw leven er op dit moment uitziet.

 

De donkere dagen van de kerst. Het heeft ook wel wat. Het ideale moment om even naar binnen te keren. Letterlijk en figuurlijk.

 

Hoe kun je ervoor zorgen dat je bij jezelf blijft en je niet gek laten maken door allerlei verplichtingen, je familie of je eigen perfectionisme?

 

1. Voel je niet verplicht

 

Wanneer is iets echt een verplichting? En waarom voelt het als een verplichting? Ben je door je familie gevraagd om aan te schuiven bij het kerstdiner terwijl je daar totaal geen zin in hebt?

 

Ga je liever naar de kerstborrel van een paar vrienden? Als iets voelt als een verplichting, betekent dat niet dat jij jezelf moet verplichten om iets te doen wat niet goed voelt.

 

Onderzoek eens waar dat gevoel van verplichting vandaan komt? En of het wel klopt, want iets kan van tevoren als een verplichting voelen, maar achteraf gezien toch een hele gezellige avond opleveren.

 

2. Alleen is ook ok

 

Heb je geen grote familie of vriendenkring? Is het een kerstdiner voor twee, of breng je zelfs een dag alleen door.

 

Je hoeft niet in een ruimte te zijn waar je over de hoofden kunt lopen om een fijne kerst te hebben. Geniet van het gezelschap dat je wel hebt, ook als is het alleen je hond/kat, je partner of jijzelf. Creëer ook dan een fijne sfeer!

 

3. Wees dankbaar voor wat er wel is

 

Los van irritaties of druk die je voelt omdat je zoveel moet regelen voor of tijdens kerst. Sta eens even stil en kijk om je heen. Hoe fijn is het dat je kerst kunt vieren met je dierbaren.

 

Als je nu met z’n tweeën bent of met jouw enorm grote familie. Geniet daarvan en wees dankbaar dat je met deze mensen kerst kunt vieren.

 

4. Het is maar een feestje

 

Kijk er eens wat luchtiger tegenaan. Ok, er wordt veel te veel geld uitgegeven aan cadeaus en eten. Maar kun je het ook zien als een feestje dat je best mag vieren? Gewoon lol hebben?

 

5. Zoom even uit

 

Vier je de kerst met je familie en ben je als broers en zussen weer bij elkaar? Dan ontstaan er vaak situaties waarin iedereen weer in z’n “oude rol” schiet. Bij een discussie of een of een dobbelspelletje met kerstcadeaus.

 

Het is heel makkelijk om hierin mee te gaan en ook jouw oude rol aan te nemen. Wees je bewust van dit proces en kies ervoor om dichtbij jouw volwassen ik te blijven. Zoom uit op de situatie en zie het als een komisch schouwspel.

 

6. Neem een moment voor jezelf

 

Las af en toe een korte pauze in als jouw kerstdagen helemaal zijn volgepland. Je hoeft geen uren te mediteren om weer tot jezelf te komen. Maar een minuut of 10 wat ademhalingsoefeningen doen.

 

Een kwartiertje te dansen op foute kerstmuziek of een half uurtje een boek lezen of uit het raam staren, daar laad je meestal wel van op.

 

Kerst is een mooie periode waarin je even stil kunt staan en reflecteert op hoe jouw leven er uit ziet. Hoe voelt dat? Waar ben je dankbaar voor en wat kan volgend jaar anders?

 


Waar ben jij dankbaar voor deze kerst? Wil je het hieronder met me delen?

 

Ps: Wil je aan de slag met de #BeFirst Methode en vanuit de kern van wie je bent straks de overstap maken naar een inkomen als zelfstandige? Download dan de gratis gids Hoe Ontsnap Je Uit Je Gouden Kooi?

 
 
 
 

Shares
Share This