goede voornemens, start, blue monday

Alweer goede voornemens of maak je eindelijk eens de beslissing het te gaan doen?

-Bas Smeets-

 

Bereid jij je al voor op de eerste dip van 2019?

 

Volgende week “vieren” we de somberste dag van het jaar: “Blue Monday”. Dan zijn de eerste drie weken van het nieuwe jaar weer voorbij.

 

Niet alleen vanwege het saaie weer en het collectieve gebrek aan vitamine D. Maar een belangrijke reden waarom deze dag in het leven is geroepen, is omdat de meeste goede voornemens al na 3 weken overboord zijn gegooid.

 

Na 3 weken al!

 

Maar misschien heb je ze nog niet eens bedacht, die goede voornemens. Het maakt natuurlijk ook niet uit wanneer je begint, maar door dit aan het begin van ieder kalenderjaar te doen, schep je wel overzicht.

 

Zeker als (toekomstig) ondernemer is het wel fijn als je voornemens en doelen ook meetbaar zijn.

 

Tijd is een relatief begrip en het is goed om er niet al te zwaar aan te tillen, maar het stellen van doelen en het bepalen van de koers naar jouw stip op de horizon is wel belangrijk. Op die manier programmeer je jouw brein om in actie te komen.

 

Want zonder actie is het hebben van goede voornemens natuurlijk compleet zinloos. De kans is niet heel groot dat je ineens wordt gebeld door een recruiter die jou benadert voor jouw droombaan als je LinkedIn profiel niet up-to-date is.

 

En jouw droompartner komt niet zomaar door de voordeur binnen wandelen. Wil je veranderingen in je leven aanbrengen, dan staat je wat te doen.

 

Wellicht helpt het om een ander woord te kiezen. Goede voornemens is een behoorlijk uitgekauwd begrip tegenwoordig. En het heeft iets vrijblijvends. Je bent voornemens om “iets” te doen, maar we laten even in het midden of en wanneer je dat gaat doen.

 

In deze blog geef ik je een paar tips over het stellen van effectieve doelen voor het nieuwe jaar. Of anders gezegd: hoe zorg je ervoor dat jouw goede voornemens volgende week niet in de prullenbak belanden?

 

Positief formuleren
 
Wanneer je voornemens bent om ergens mee te stoppen, dan zeg je min of meer tegen jezelf dat je nu iets niet goed doet. Of dat je nu nog niet goed genoeg bent. Bijvoorbeeld stoppen met roken.

 

Wanneer je een doel of intentie negatief formuleert, schiet je bewust of onbewust in de weerstand. Daardoor is het veel lastiger om vol te houden.

 

Grijp je na 2 weken toch naar een sigaret, reken maar dat je je zelf dan enorm afstraft omdat je het gevoel hebt dat je nu al hebt gefaald.

 

Geef er dus een positieve draai aan. Stel jezelf het doel dat je einde van het jaar gezond leeft, vrij ademt en meer energie hebt. Als je dan toch een keer de fout in gaat, hoef je jezelf niet voor je kop te slaan en begin je gewoon weer opnieuw.

 

Wees consistent
 
Om jezelf een nieuw patroon aan te leren moet je er op dagelijkse basis voor een langere periode mee bezig zijn. Niet alleen actief maar ook op breinniveau.

 

Stel je wilt je eigen bedrijf opzetten, maak dan een visionboard met teksten en afbeeldingen die jou aanspreken. Hang deze op een plek in je huis waar je dagelijks langsloopt.

 

Zo word je er iedere keer weer aan herinnert en is de kans groter dat jouw brein klaar is om in actie te komen.

 

Heb geduld
 
Gun jezelf de tijd, Rome is ook niet in één dag gebouwd. Houd er rekening mee dat jouw brein en je hele systeem niet van verandering houdt. Dat houdt namelijk veel liever vast aan een oud ongezond of pijnlijk patroon, dat is bekend en dus veilig.

 

Om je brein opnieuw te programmeren en jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren heb je minimaal 30 dagen nodig. Na deze 30 dagen raakt je systeem meer gewend aan een nieuw patroon en verloopt het proces steeds meer onbewust.

 

En je hoeft niet binnen 30 dagen jouw doel te realiseren. Wil je 10 kilo afvallen? Dan is het helemaal niet gezond als je dat in 4 weken tijd doet. Wees realistisch en wees een beetje lief voor jezelf.

 

Beschrijf het doel
 
Hoe wil je dat jouw leven er aan het einde van dit jaar uitziet? Wil je gezonder zijn, je fitter voelen? Of wil je een nieuwe baan of je eigen onderneming beginnen? Maak het doel specifiek en meetbaar.

 

En bepaal vervolgens welke stappen je dit jaar moet zetten om bij dat doel uit te komen. En draagt jouw doel voor dit jaar ook bij aan het ideale leven dat je voor over 5 jaar voor ogen hebt?

 

Actie
 
Zoals gezegd heb je niks aan voornemens of doelen als je niet in actie komt. Je kunt nog zo veel geloven in de wet van de aantrekkingskracht, manifesteren of doelen stellen, maar je moet wel in beweging komen. Wil je een nieuwe baan?

 

Laat dan weten dat je beschikbaar bent voor een nieuwe uitdagende functie. Of zet je dit jaar liever de stap naar ondernemerschap? Ga dan op onderzoek uit, ontdek waar je talent en je passie ligt en ga in gesprek met mensen die al veel verder zijn dan jij.

 

Of wil je dit jaar echt de liefde van je leven vinden? Schrijf je dan in op een datingsite of ga eens wat vaker naar een feestje.

 

Doe het samen
 
Een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen wanneer je jouw doelen in kaart hebt gebracht is: “Met wie ga je deze doelen realiseren?” De kracht van samenwerking wordt nogal eens onderschat.

 

Het stelt je in staat om jouw doelen veel eerder te realiseren, om het vol te houden en om een stok achter de deur te hebben. Of dat nou op de sportschool is of in je carrière.

 

Zoek een aantal gelijkgestemden, stel ze op de hoogte van jouw doelen en vraag om hulp als dat nodig is.

 

Vier het!
 
Heb je jouw doel behaald? Fantastisch, gefeliciteerd! Koppel er een beloning aan voor jezelf en vier je succes.

 


Wat is jouw voornaamste doel dit jaar? Deel het hieronder met me in het commentaarveld!

 

Ps: Wil je aan de slag met de #BeFirst Methode en vanuit de kern van wie je bent straks de overstap maken naar een inkomen als zelfstandige? Download dan de gratis gids Hoe Ontsnap Je Uit Je Gouden Kooi?

 

Shares
Share This