Je wordt niet succesvol door iedereen te vriend te houden.

-Bas Smeets-


Een berucht fenomeen waar veel online influencers en celebrities mee te maken krijgen op Social Media.

Steek je je kop boven het maaiveld en laat je jezelf zien dan kun je rekenen op reacties. Positief, negatief en soms ronduit hatelijk.

Zeker in een land als Nederland waar het gros nog altijd vindt dat je maar beter gewoon kunt doen, kun je je borst nat maken.

Ik ben er zelf ook bekend mee. Af en toe ontvang ik berichten in mijn mailbox als reactie op mijn blog of mailings. Gelukkig is het merendeel positief, maar soms zitten er best vervelende berichten tussen. Inmiddels heb ik een olifantenhuid gekweekt en raakt het me niet. Maar ik zal eerlijk tegen je zijn, leuk is het natuurlijk niet.

Ook in onze Masterminds geven deelnemers van het programma De Nieuwe Ondernemer soms aan dat ze het behoorlijk spannend vinden om naar buiten te treden met hun boodschap of visie.


Zelfs al heb je geen online haters, dan wordt er wel achter je rug om gepraat. Soms bereikt het je wel, soms ook niet of pas veel later. Of je krijgt directe reacties uit je omgeving, verpakt in een mooi jasje met een subtiele, maar nare ondertoon.

Dat je hier mee te maken krijgt, zodra je kiest voor jezelf, kan ik je garanderen. Of het nou echt negatieve reacties zijn, twijfels of plagende opmerkingen.

Je kunt je er onwijs druk om maken en al je tijd en energie steken in leuk gevonden worden door anderen. Maar juist wanneer je als ondernemer meer zichtbaar wordt en je verhaal gaat delen, heeft het geen impact als je altijd maar een middenweg probeert te zoeken. Om maar niemand voor het hoofd te stoten. Geen negatieve reacties uit te lokken.

Want ik heb nieuws voor je. Het heeft totaal geen zin.

Daarom heb ik besloten om van mijn “haters” te houden. Klinkt misschien gek. Maar daar heb ik alle reden toe. Het feit dat je negatieve reacties krijgt is namelijk vaak een indicatie dat jij precies op de goede weg bent.

Ik zal je uitleggen waarom.



  • Je triggert een emotie.Kennelijk doe jij iets wat bij de andere een reactie uitlokt. Het kan zijn dat de ander graag hetzelfde zou doen, maar niet durft. Of jij bent verder dan de ander. Het roept frustraties en woede op omdat hij of zij kennelijk niet het leven leidt wat hij graag zou willen.

  • Je maakt indruk.Jouw boodschap blijft hangen. Er zijn genoeg TV commercials die ontzettend irritant zijn, maar de meeste tv kijkers kunnen zich jaren later die ene reclame nog herinneren.

  • Je trekt de juiste mensen aan.Wanneer je negatieve reacties krijgt, heb je stelling genomen of een echte stap gezet. Je hebt niet gekozen voor de gulden middenweg die op niemand indruk maakt. Tegenover alle negativiteit staan ook de positieve reacties. They hate you, or they love you. Degenen die jou geweldig vinden zijn hoogstwaarschijnlijk jouw ideale klanten.

  • Je hebt succes.9 van de 10 keer hebben negatieve reacties te maken met jaloezie. Dat betekent dat jij dus iets heel goed aan het doen bent. Zie het als een compliment.

  • Je hebt impact. De enige manier om echt iets te veranderen, om impact te hebben als mens of ondernemer is het delen van jouw waarheid, ook al is het een boodschap die wellicht wat impopulair is bij sommigen. Maar wanneer je echt iets wil veranderen ga je tegen de gevestigde orde in, dat roept hoe dan ook weerstand op. Let er wel op dat je niemand kwetst of schaadt.

  • Het is je drijfveer. Dit geldt misschien niet voor iedereen. Maar juist de weerstand die je voelt kan een stimulans zijn omdoor te pakken. Wie het laatst lacht, lacht het hardst. Pas alleen wel op dat je ego hier niet in de weggaan zitten. Je moet het niet doen om anderen iets te bewijzen, zie het meer als brandstof voor jezelf.

  • Je spaart energie.Door op een andere manier tegen je “haters” aan te kijken verspil je geen energie. Want ook als je probeert om iedereen te pleasen zullen mensen iets van je vinden. Dan ben je de grijze muis, die altijd met alle winden mee waait en je naar de mond praat. Je kunt dus maar beter gewoon doen wat je te doen staat en zeggen wat je vindt.

  • Je hebt er geen invloed op.Iedereen heeft zijn eigen filters opgebouwd door de jaren heen. Je bent gevormd door jouw opvoeding, ervaringen en overtuigingen die je hebt meegekregen. Al deze filters bepalen hoe de ontvanger jouw boodschap binnenkrijgt. Wanneer ze iets van jou lezen gaat alle inhoud eerst door alle filters heen en wordt er een oordeel gevormd over jouw verhaal. Je kunt je wel voorstellen, jij hebt weinig invloed op de filters van de ander. 

Dus probeer je niet druk te maken over weerstand, onbegrip en negativiteit die op je afkomt wanneer je voor jezelf, je mening en jouw doel gaat staan.


Hoe zit dat bij jou? Krijg je wel eens negatieve of kritische reacties wanneer je je eigen waarheid spreekt en hoe ga je daarmee om? Deel het met me hieronder in het commentaarveld!

Ps: Wil je aan de slag met de #BeFirst Methode en vanuit de kern van wie je bent straks de overstap maken naar een inkomen als zelfstandige? Download dan de gratis gids Hoe Ontsnap Je Uit Je Gouden Kooi?

Shares
Share This