Geluk komt niet na resultaat. Resultaat komt nadat je gelukkig bent

-Bas Smeets-


Laatst zag ik op Netflix een mooie documentaire. Daar zijn er natuurlijk meer van, vooral als ze je een andere kijk op de wereld kunnen geven. Maar wat mij betreft is deze echt een must-see voor iedereen: HEAL, een documentaire over het zelfhelend vermogen van de mens. 

Denk eens aan het proces dat plaatsvindt als je bijvoorbeeld een sneetje in je vinger hebt of een schaafwond op je knie. Het menselijk lichaam is er zo op ingericht dat het precies weet wat te doen om de wond te genezen. Ons lichaam met ontelbare cellen is zo’n complex en vernuftig systeem dat we haar kracht nogal eens onderschatten. 

De omgeving waarin we leven en de gedachten die we op dagelijkse basis hebben en de emoties die daaraan gekoppeld zijn, beheersen ons hele systeem en dus ook ons lichaam. Creëren we de juiste omstandigheden met goede voeding, positieve gedachten en emoties, dan heeft het z’n weerslag op het helend vermogen en kunnen ziektes makkelijker genezen of zelfs worden voorkomen.

De docu laat zien dat Westerse geneeskunde ons prima kan helpen wanneer we een ongeluk hebben gehad, botten breken of last hebben van een levensbedreigende bacterie. Maar op gebied van chronische ziektes en vage klachten schieten doktoren best wel eens tekort. Vaak wordt er aan symptoombestrijding gedaan en niet gezocht naar de ware oorzaak van de kwaal. 

Maar dat is niet de reden waarom ik dit verhaal met je deel. Mijn tip voor jou is om in ieder geval de documentaire te gaan zien, dan kun je zelf bepalen hoe jij er in staat. Je haalt er vast mooie inzichten uit.

Maar er is één aspect dat ik nu graag met je deel: de 9 factoren voor een lang en gelukkig leven.

Halverwege de docu is dr. Kelly Turner aan het woord, onderzoeker en auteur van het boek Radical Remission. Zij deed uitgebreid onderzoek naar kankerpatiënten die in een vergevorderd stadium van kanker tegen alle verwachtingen herstelde en in “remissie” kwamen. 

Ze onderzocht 1500 cases en nam meer dan 250 diepte-interviews af. De prognose die deze patiënten kregen, was niet al te best. En naast de medische behandelingen besloten ze om hun leven radicaal om te gooien en grepen naast reguliere behandelingen ook andere opties aan om het genezingsproces te bevorderen. 

Wat deden ze dan precies? Het was een hele lijst en verschilde van patiënt tot patiënt.

Maar in alle cases zat een rode draad en daaruit kunnen we 9 factoren halen die essentieel om gezond oud te worden.  

De vraag is natuurlijk, waarom zou je wachten totdat je ziek wordt voordat je deze leefregels toe gaat passen?

Want het gaat niet alleen over levensbedreigende ziektes, hiermee kan je ook een burn-out en andere chronische kwalen voorkomen of wellicht zelfs genezen.

Dus check eens bij jezelf hoe jij scoort op deze 9 factoren voor een lang en gelukkig leven. 

1. Gezond eetpatroon
Groente, fruit en onbewerkt voedsel. Stop ermee om jezelf te vullen als je trek hebt, maar voed je lichaam en geest met de juiste middelen met een hoge voedingswaarde.

2. Neem de controle over je eigen gezondheid
Geestelijk en fysiek. Wie geef jij de autoriteit? Luister je klakkeloos naar de huisarts als hij zegt dat 3 weken niets doen de oplossing is bij een burn-out? Durf zelf keuzes te maken, op onderzoek te gaan en hulp in te schakelen die voor jou klopt. Op alle vlakken in je leven.

3. Vertrouw op je intuïtie
Wij leven te veel in ons hoofd. Wat zou er gebeuren als je meer vanuit je hart zou leven en je intuïtie zou laten spreken. Dat kan veel minder zweverig dan dat je denkt misschien. Kies je met je hoofd voor een baan met een goed salaris en omdat je ervoor gestudeerd hebt? Of ga je toch voor een hele andere carrière die ondanks allerlei niet-logische redenen veel beter voelt. 

4. Kruiden en supplementen 
Bevat het voedsel dat je in de supermarkt vindt nog wel alle vitamines en mineralen die je nodig hebt? Grote kans dat je wel wat kunt aanvullen met goede supplementen. En kruiden kunnen een heel mooi alternatief zijn voor chemische geneesmiddelen als het gaat om lichte kwaaltjes. 

5. Loslaten van onderdrukte emoties
Onverwerkte emoties sla je op in je lichaam. Het is net als een bal die je onder water duwt. De bal wil alleen maar omhoog, het water uit. De weerstand neemt toe naar mate je de bal verder naar beneden duwt. Zo gaat het ook met heftige emoties. Vind een manier voor jezelf om je emoties de ruimte te geven.

Na een drukke werkdag volledig afgemat worden door je sportinstructeur kan een hele effectieve manier zijn om stress los te laten. Een ander doet liever aan yoga, meditatie of ademhalingsoefeningen. Maar als het gaat om heftige emoties, oude pijn en trauma’s dan heb je wat zwaarder geschut nodig, denk aan EMDR, hypnotherapie of EFT (Emotional Freedom Technique).

6. Stimuleren van positieve emoties
Ervaar je wel genoeg lol en plezier in je leven? Of ga je volledig op in alle verantwoordelijkheden van het dagelijks leven en je werk. Plan echt tijd in voor activiteiten die je leuk vindt, waar je energie van krijgt.. Zorg ervoor dat je genoeg gelukshormonen aanmaakt!

7. Sociale omgeving
Met wie voel jij je echt verbonden? Hoe is de relatie met familie of vrienden? Zoek je elkaar vanuit gewoonte op of heeft de relatie echt waarde voor je en voel je je geliefd? Relaties waarbij je een diepere verbinding ervaart en liefde voelt zorgen voor een verhoging van oxytocine, ook wel het “love-hormone” genoemd. Dit stofje heeft o.a. een positief effect op je immuunsysteem.

8. Levensdoel
Waar besteed je het liefst je tijd aan en hoe wil je dat je leven er over 10, 20 of 30 jaar uitziet. Als je dat helder voor ogen hebt en je herinnert jezelf eraan op dagelijks basis dan sta je en stuk lichter en positiever in het leven. Je hebt een reden om iedere dag op te staan, dat helpt, zeker als je ziek bent.

9. Spirituele verbinding verdiepen
Het gaat er niet om wat je gelooft maar om hoe je spiritualiteit toepast in je leven. Zoek je regelmatig de stilte op, laad je op in de natuur, bid of mediteer je? Dit soort activiteiten hebben een positief effect op je immuunsysteem. 



En dan een tip van mij: 

Start niet met het toepassen van alle tips tegelijkertijd, maar kies 1 of maximaal 2 van deze punten waar je de komende maand aan gaat werken. Werken betekent dat je er wellicht eerst meer over gaat leren, onderzoekt wat er voor jou beter zou kunnen en stap voor stap zaken toepast en nieuwe gewoontes aanleert.

Met welke van deze factoren ga jij de komende maand het eerst aan de slag? Laat het me weten in de reacties hieronder!

Ps: Wil je aan de slag met de #BeFirst Methode en vanuit de kern van wie je bent straks de overstap maken naar een inkomen als zelfstandige? Download dan de gratis gids Hoe Ontsnap Je Uit Je Gouden Kooi?

Shares
Share This