Als startende ondernemer is het aantrekkelijk om in eerste instantie vanuit huis te gaan werken. Je hoeft niet te investeren in een bedrijfsruimte en een werkkamer is snel ingericht. Maar mag je zomaar een bedrijf aan huis beginnen en waar moet je dan rekening mee houden?
Mag je een bedrijf aan huis beginnen?
Start jij je eigen bedrijf en wil je dat vanuit je huis gaan doen? Dan moet je nagaan of jouw plannen passen in het bestemmingsplan van jouw gemeente. Houd ook rekening met de bepalingen uit jouw hypotheekovereenkomst of huurovereenkomst of jij toestemming nodig hebt.
Het hebben van een aparte werkruimte kan je fiscale voordelen opleveren. Je kunt dit checken bij de Belastingdienst.
Voordelen van een bedrijf aan huis
Het biedt genoeg voordelen als jij jouw bedrijf vanuit huis begint. Vandaar dat de meeste ondernemers vanuit huis beginnen. De belangrijkste voordelen zijn:
1. Eigen werktijden bepalen
Je kunt zelf je eigen werktijden bepalen. Hou je ervan om eerst uit te slapen, later te beginnen en door te werken in de avond? Of ben jij een echte vroege vogel en wil je graag op tijd in de middag klaar zijn? Ook handig als jij de kinderen na school kunt opvangen en na het eten weer aan de slag kunt.
2. Een eigen werkruimte

Misschien wil je graag vanuit huis werken maar zit je liever niet de hele dag in je woonkamer of studeerkamer. Het is prettig een eigen werkruimte te hebben. Misschien heb je wel een mooie ruimte in je huis beschikbaar om een bedrijf in te starten. Of kun jij een zolder of een schuur ombouwen tot een werkruimte of gebruik maken van een stuk aanbouw.
3. Niet op en neer reizen
Je bent geen tijd meer kwijt aan de reis naar je kantoorruimte als je vanuit huis werkt. En dit levert je meer vrije tijd op. Je kunt uit bed rollen, genieten van je eigen koffie en direct aan de slag.
4. Geld besparen op het huren of kopen van een bedrijfspand
Uiteraard bespaar je heel wat kosten omdat je geen bedrijfsruimte huurt of hoeft te kopen.
Regels voor een bedrijf aan huis
Het heeft dus heel wat voordelen om vanuit huis te werken. Het is alleen niet in alle gevallen mogelijk. Check daarom zorgvuldig de volgende regels en aandachtspunten.

1. Het bestemmingsplan
Laten we eerst eens kijken naar wat de wet zegt over een eigen bedrijf aan huis. Een woonhuis heeft volgens het bestemmingsplan een woonbestemming. Er is in veel gevallen expliciete toestemming van de gemeente nodig om thuis een bedrijf te beginnen. Dat hangt af van de branche waarin je werkt.
Voor de ondernemers met vrije beroepen is meestal geen toestemming nodig van de gemeente om een bedrijf aan huis te starten. Maar een horecaonderneming of een zaak in de detailhandel vanuit huis beginnen is bijvoorbeeld sowieso niet mogelijk.
Past een bedrijf aan huis niet in het bestemmingplan? Dan kun je in bepaalde gevallen een omgevingsvergunning krijgen voor het handelen in strijd met de regels ruimtelijke ordening. Je kunt bij de gemeente ook een ontheffing aanvragen of een verzoek indienen voor een wijziging van het bestemmingsplan te wijzigen.
2. Overlast voorkomen
Verder mag jouw bedrijf aan huis geen overlast veroorzaken. Je woont immers in een woonwijk en hebt dus rekening met elkaar te houden. Ontvang jij regelmatig klanten, dan moet je rekening houden met de buren zodat zij geen overlast ervaren.
Vandaar dat je dus geen horecaonderneming mag starten aan huis. De muziek en (beschonken) gasten zouden voor een hoop lawaai zorgen. Ook een timmerman mag niet zomaar een werkplaats in de tuin maken in verband met geluidsoverlast van de werkzaamheden.
3. Geen personeel
Omdat een woning dus geen bedrijfspand is mag je ook geen personeel laten werken vanuit jouw bedrijf aan huis (tenzij hij of zij een bewoner is van het huis). Dus als je van plan bent om personeel aan te nemen, dan is een bedrijf aan huis niet de geschikte oplossing voor je.
4. Geen reclame
Omdat een woonhuis bedoeld is om in te wonen, is het ook niet toegestaan om de ruimtelijke uitstraling van de woning te veranderen. Dit houdt dus in dat je geen reclame, zoals aanplakbiljetten of neonverlichting, op het huis mag plakken of andere aanpassingen mag doen aan de woning die niet passen bij een woonhuis.
Wat wel mag is een apart naambordje (bijvoorbeeld in de tuin) waardoor eventuele klanten kunnen zien waar ze moeten zijn.
5. Een werkruimte inrichten

Wanneer je een bedrijf aan huis begint dan moet dit ook professioneel ogen. Houd daarom werk en privé zoveel mogelijk gescheiden om te voorkomen dat zaken door elkaar gaan lopen. Het is namelijk niet heel professioneel als je met een klant in de woonkamer zit waar de katten ook op de kattenbak zitten.
Een aparte werkplek creëren is daarom een must. Het beste is om een aparte werkruimte te hebben, zeker als je van plan bent klanten te ontvangen in je huis. In dat geval kun je nog beter een ruimte hebben met een eigen ingang, zoals een garage. Dit voorkomt dat klanten eerst het hele huis door moeten voordat ze bij jouw kantoor zijn.
6. Huur of hypotheekovereenkomst
Naast de regels van de gemeente heb je je ook nog te houden aan de regels van jouw huur- of hypotheekovereenkomst. Soms staan hier namelijk voorwaarden in rondom een bedrijf aan huis. Overleg daarom met jouw verhuurder of hypotheekverstrekker over wat de mogelijkheden zijn voor een thuisbedrijf.
7. Verzekeringen afsluiten
Ook al werk je vanuit huis, dit betekent niet dat altijd alles goed verzekerd. Veel verzekeringsmaatschappijen maken namelijk een onderscheid tussen zakelijk en privé. Dus jouw inboedelverzekering dekt niet automatisch de inboedel van je bedrijfsruimte. Daarom moet je ook een aparte bedrijfsverzekering afsluiten als je dit verzekerd wilt hebben.

Tips voor een bedrijf aan huis beginnen
1. Bereid je goed voor
Tijdens de start van een nieuwe onderneming is een goede voorbereiding essentieel. Je kunt beter alles in een keer goed doen, dan gaandeweg tegen struikelblokken aan te lopen.
2. Maak je werkruimte comfortabel en professioneel
Zoals al eerder genoemd werkt het een stuk prettiger in een aparte werkruimte, in plaats van aan de keukentafel. Los van de afleiding, is het niet erg professioneel als jij in een online meeting zit terwijl er huisgenoten doorheen praten.
Daarom is het verstandig om, indien mogelijk, een aparte ruimte voor werk te gebruiken. Het is prettig voldoende lichtinval te hebben, een prettige temperatuur en de beschikking te hebben over een verstelbaar bureau en een goede bureaustoel.
3. Loop een rondje tijdens de lunch (zo blijf je niet heel de dag thuis)
Een nadeel van het werken aan huis, is dat werk en privé in elkaar over gaan lopen en dat je wereld erg klein wordt. Daarom is het niet alleen gezond, maar ook goed voor jouw focus en concentratie, om tijdens de lunch even een wandelingetje te gaan maken.
4. Neem je rust

Zoals hierboven al benoemd, is het risico van het ondernemen aan huis, dat werk en privé in elkaar over gaat lopen. Het is dan extra verleidelijk om bijvoorbeeld ’s avonds of in het weekend nog even te gaan werken. Op zich niets mis mee, mits je in de gaten houdt dat je genoeg rust neemt.
5. Werk niet op de slaapkamer
De slaapkamer is er om te slapen, en niet om te werken. Het zal toch allemaal wel meevallen, zul je denken. Maar je gaat van een persoonlijke ruimte een werkruimte maken. Een plek waar je slaapt, wakker wordt, ontspant en je terugtrekt om persoonlijke redenen wordt een werkplek waar alertheid, wakker zijn en hard werken een grote rol speelt.
Je brein denkt onbewust dat je slaapkamer een plek is om uit te rusten, maar je hebt productiviteit en concentratie nodig om goed te kunnen werken. Dit gaat niet zo goed samen, dus je zult al snel merken dat je snel af bent geleid en ’s avonds minder goed in slaap kunt komen.
0 reacties