Jij bent het gemiddelde van de mensen waar je de meeste tijd mee doorbrengt

-Bas Smeets-

“Ik ben het zo zat dat iedereen elkaar zo tegenwerkt. We werken toch samen voor hetzelfde doel, waarom begrijpt niet iedereen dat?”

Een belangrijke drijfveer voor deelnemers van ons programma die de overstap maken naar een eigen onderneming is niet alleen de vrijheid. Het gaat niet alleen om zelf keuzes kunnen maken en je eigen tijd kunnen indelen. 

De druppel die de emmer vaak doet overlopen is de energie slurpende omgeving waarin ze nu werkzaam zijn.

Het vastzitten in een organisatie die bol staat van allerlei regels, processen en tegenstrijdige belangen. Want de Salesafdeling wil verkopen en doet mooie beloftes aan nieuwe klanten, de operationele afdeling zucht en steunt omdat zij die beloftes soms niet waar kunnen (of willen) maken. 

Vervolgens klagen de financiële jongens en meisjes dat het budget weer eens overschreden wordt en de marges te laag zijn. En de marketeers voelen zich nooit serieus genomen omdat ze altijd maar onder het kopje “overhead” worden weggezet. Dan hebben we nog de politieke spelletjes, het haantjesgedrag en de eilandjescultuur. 

Alles bij elkaar zorgt het voor een explosieve cocktail voor iedere werknemer met ook maar een paar druppels ondernemersbloed.

Herkenbaar? 

In het ergste geval beland je in een burn-out. In het meest gunstige geval zeg je je baan op en schrijf je je in bij de KvK. 

Want dat lijkt toch geweldig! Je bent van niemand meer afhankelijk, maakt je eigen keuzes en bepaalt je eigen koers. Geen energie slurpende collega’s meer, jij doet vanaf nu alles lekker zelf. Vrijheid!

In het begin kun je daar enorm van genieten en dat mag je ook best doen. Even loskomen van alles. Maar al gauw zul je erachter komen dat de enige manier om een echt succesvol bedrijf te bouwen, valt of staat met het om je heen verzamelen van de juiste mensen.

Je kent ‘m vast wel: Alleen ga je sneller, samen kom je verder.

Zorg naast de juiste samenwerkingen ook voor de juiste verbinding. Dit gaat veel verder dan alleen samenwerken. Want geniet je de eerste paar maanden nog van het vrije bestaan en mis je het geklaag van collega’s totaal niet. 

Op een gegeven moment ontdek je dat je last hebt van piepende oren, niet van de stress, maar door de stilte. Want diezelfde collega’s zorgde ook vaak voor veel gezelligheid en soms zelf pijn in je buik van het lachen. 

Reden genoeg dus om de vrijheid van het ondernemerschap te omarmen én de verantwoordelijkheid te nemen om een kring fijne mensen om je heen te verzamelen.

Je hoeft het niet alleen te doen. En dat moet je dus ook helemaal niet willen.

Dus check eens of jij deze 7 personen om je heen kunt verzamelen.

De mentor

Een ondernemer die al heeft bereikt waar jij van droomt. Het kan een coach of een andere professional zijn die je inhuurt. Maar het is nog beter als je deze persoon in je netwerk vindt en met wie je af en toe een kop koffie kunt gaan drinken voor een goed gesprek. Voel je niet te bezwaard om een meer ervaren ondernemer om hulp te vragen. Hij of zij heeft ook ooit in jouw schoenen gestaan. Een echt goede ondernemer is ook bereid om anderen verder te helpen.


De “collega”/ vriend(in)

Dit zijn jouw gelijkgestemden. In principe moet iedereen in deze lijst een gelijkgestemde zijn, maar dit specifieke type zit ook min of meer in dezelfde situatie als jij. Je kunt volledig jezelf zijn en je hart luchten wanneer dat nodig is. Het is ok om even te klagen als je het niet meer ziet zitten en daarna pep je elkaar weer op om er weer met volle energie tegenaan te gaan.

De leerling

Zorg ervoor dat jij een inspiratie bent voor een ander. Ook als startende ondernemer kan dat. Anderen die nog vastzitten in hun baan kan juist jij stimuleren omdat jij nog niet zolang geleden zelf de knoop door hebt gehakt. En ben je al wat langer bezig, wees dan de mentor voor een ondernemer die net begint. Deel je kennis en ervaringen en wees de kruiwagen die iedere starter goed kan gebruiken.

De klant

Werk je voor iedereen dan werk je voor niemand. Vanuit marketingoogpunt is het belangrijk om je doelgroep vast te stellen. Maar ook voor jouzelf is dat essentieel. Met wie wil je werken en aan welke eigenschappen moet jouw ideale klant voldoen? Door niet voor je klant te werken, maar samen te werken bereik je het mooiste resultaat.

De verbinder

Sommige ondernemers zijn echt geboren om te netwerken. En juist deze personen kunnen jou weer aan nieuwe klanten helpen. Zeker wanneer je als ondernemer een dienst verkoopt of als jouw kennis jouw product is.

De expert

Met een eigen bedrijf heb je zoveel verschillende petten op. Je bent CEO, CFO, COO noem maar op. Wen er maar aan dat je echt niet alles even goed kan. Het is goed om je in te lezen op diverse gebieden. Maar als jij doet waar je echt goed in bent, dan laat je de rest over aan een expert. Uitbesteden dus! Financiën, marketing, klantenservice er zijn genoeg ondernemers die daar beter in zijn dan jij.

De uitvoerder

En dan is het misschien wel tijd voor the next level. Wil je opschalen, uitbreiden of gewoon minder tijd besteden aan de uitvoerende klussen op jouw vakgebied? Dan is het tijd voor een professional die deze taken van je over kan nemen. Wellicht is het een werknemer of een zzp’er. Hoe dan ook laat je deze persoon toe in jouw bedrijf.

Dan is het essentieel dat deze persoon niet alleen over de juiste vaardigheden en talenten beschikt, maar ook de juiste eigenschappen, doelen en persoonlijke waarden heeft. 

Maak eens een lijstje van mensen die jij op dit moment om je heen hebt verzameld. Klopt het voor je? Wie zou je er graag aan toevoegen?

En welke van deze rollen mis je nu het meest om je heen? Deel het met me in het commentaarveld hieronder!

Ps: Wil je aan de slag met de #BeFirst Methode en vanuit de kern van wie je bent straks de overstap maken naar een inkomen als zelfstandige? Download dan de gratis gids Hoe Ontsnap Je Uit Je Gouden Kooi?

Shares
Share This