Ben jij gelukkig?


Zeg eens eerlijk. Als je je leven een cijfer zou moeten geven…waar zou je dan op uitkomen?

Is het een aardig zeventje en ben je best tevreden of spring je iedere dag uit je bed omdat jouw leven wel een 9 waard is? Misschien is er nog best veel ruimte voor verbetering en geef je jouw leven nu nog een 5 of zelf een 4. Werk aan de winkel dus!

Want gelukkig zijn is HIP! Je wordt doodgegooid met boeken over gelukkig zijn. Werken aan je mindset, fijt en blij zijn, je lifestyle veranderen voor een gelukkiger leven. Het is onderhand een industrie geworden. Ook al lijkt het een trend en wordt er natuurlijk geld aan verdiend, er is kennelijk ook een enorme behoefte aan meer geluk.

Waarom willen we gelukkiger zijn? Omdat we massaal last hebben van stress, burn-outs en allerlei andere welvaartsziekten.

We willen terug naar de kern, naar onszelf, wat is het nu dat we echt met ons leven willen? Wat is de reden van je bestaan, zou je haast kunnen zeggen.

Natuurlijk kun je je hele leven omgooien om een gelukkiger leven te leiden. Als je vastzit in een baan of een relatie die je ongelukkig maakt en veel spanning oplevert, dan ben ik daar natuurlijk groot voorstander voor. Maar je kunt ook wat kleine stappen zetten voor een klein beetje meer geluk.

We kunnen ons lijf en onze hersenen namelijk de juiste tools geven om op dagelijkse basis meer geluk te ervaren. Het heeft alles te maken met de chemische processen in je hersenen. Maak je genoeg gelukshormonen en andere goede stofjes (neurotransmitters) aan, dan voel je je over het algemeen gelukkiger, gezonder en energieker.

Je hebt zelf dus ontzettend veel invloed op de aanmaak van die stofjes.

In de blog van deze week vertel ik je meer over de 4 belangrijkste hormonen en neurotransmitters en laat ik je zien hoe je deze zelf een oppepper kunt geven.

Dopamine
Dit chemische stofje wordt afgegeven wanneer je iets doet dat beloond mag worden. Bijvoorbeeld wanneer je eet of sport. Dat is een positieve actie voor je lichaam en moet dus beloond worden met een goed gevoel. Je ervaart een kortstondig gevoel van geluk.

Hoe kun je het stimuleren?
Voldoende slaap, ongeveer 8 uur per nacht
Sporten, bewegen
Sex
Eten van gezonde voeding

Oxytocine
We noemen het ook wel het knuffelhormoon of de “love hormone”. Dit stofje geeft je het gevoel van geborgenheid, verbinding en veiligheid. Het helpt je ontspannen, je voelt je blijer en het stimuleert je zelfvertrouwen.

Geef dit hormoon een boost met:
Meditatie en ademhalingsoefeningen
Knuffelen, lichamelijke aanraking
Verzorgen van je kinderen of huisdieren
Complimenten ontvangen en geven
Luisteren naar muziek

Serotonine
Dit noemen we ook wel het gelukshormoon. Van serotonine word je lekker rustig van de ontspannende werking. Het heeft effect op je gemoedstoestand en je slaapgedrag. Gek genoeg wordt Serotonine vooral aangemaakt in je darmen, dus goede voeding is daarom essentieel bij de productie van deze stof.

Hoe maak je het zelf aan?
De natuur in
Zoek de zon op
Bewegen
Gezonde voeding

Endorfine
Deze neurotransmitter heeft vooral een pijnstillende eigenschap. Je zou het haast een soort natuurlijk morfine kunnen noemen. Als je vrij van pijn ben dan kun je weer genoeg positieve en fijne gevoelens toe laten.

Dit stofje wek je op via:
Sport
Natuurlijk licht
Massage
Lachen

Van welk stofje zou jij vandaag wel een extra dosis kunnen gebruiken? Deel hem hieronder met ons in het commentaarveld!

PS: Ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen om op je eigen tempo en op een veilige manier je echte passies te ontdekken EN deze daarna om te zetten naar een eigen bedrijf? Vraag dan een vrijblijvende Doorbraaksessie met ons aan.

Shares
Share This