Een aantal jaar geleden vertelde een vriend van me dat hij zijn eigen bedrijf op wilde zetten. Een administratiekantoor. Destijds kreeg hij best veel negatieve reacties vanuit zijn omgeving op zijn grote plannen. Het was toch totaal geen origineel idee, boekhouding en administratie en dat terwijl we net uit de crisis kwamen. Kans van slagen was 0, dachten ze. Want hoe kun je opboksen tegen je concurrenten, op iedere hoek van de straat was wel een administratiekantoor te vinden.

Ze zagen alleen over het hoofd, dat deze jongen een rasechte ondernemer is. Met veel verstand van businessmodellen en marketing, dus niet alleen van de droge boekhoudkundige cijfers. We zijn nu zo’n 5 jaar verder en hij leidt inmiddels een bedrijf met 15 man personeel en een miljoenenomzet.

Mocht je denken dat je eerst een bijzondere uitvinding moet hebben voordat je ondernemer kunt worden en een echt succesvol bedrijf uit de grond kunt stampen. Dan heb je het mis. Er zullen vast genoeg uitvinders zijn met de meest briljante ideeën waar we helemaal niets van weten omdat ze de ondernemersgeest missen en het nooit op de markt hebben gebracht.

Boekhouders, webdesigners, coaches. Je wordt er mee doodgegooid. Er is zoveel aanbod en concurrentie. Maar tegelijkertijd is de vraag ook groot. De vijver is groot genoeg om er met meerdere hengels in te vissen.

Want ieder jaar komt er weer een grote groep startende ondernemers bij. (Wij zijn best een beetje trots dat we daar als “Van Werk naar Passie” team een steentje aan bij mogen dragen.) Al deze starters hebben een website en een boekhouder nodig. En wat dacht je van het steeds maar stijgende percentage burn-outs in ons land en de reguliere geestelijke gezondheidszorg die de vraag niet meer aan kan. Hoe meer coaches hoe beter dus.

In een overvolle markt heb je wellicht geen hyperorigineel business idee nodig, je moet je wel zien te onderscheiden. Richt je je als coach op werknemers met stress of vrouwen die meer energie willen, dan zul je niet zo gauw opvallen.

Echt succesvolle ondernemers slagen namelijk omdat ze het net even anders doen. Waar de rest linksaf gaat, gaan zij rechtsaf.

Er zijn genoeg manieren om het verschil te maken, ik loop er een aantal met je door om je alvast een idee te geven:

Omgang met je klanten
Zet net dat stapje extra voor je klanten. Bied meer waarde dan ze verwachten. En benader jouw klant op een andere manier dan je concurrenten nu doen. Stuurt iedereen een nieuwsbrief per e-mail? Stuur jij dan eens een kaartje. Gewoon in de brievenbus, een verrassing op de deurmat. Vindt je klant vast leuk en is lekker origineel!

Durf te kiezen
Richt je bijvoorbeeld op een heel specifieke doelgroep of los één bepaald probleem op. Op die manier kun je goed duidelijk maken wat jij precies doet en voor wie. Je bent beter vindbaar en je weet waarschijnlijk alles van deze doelgroep of het specifieke probleem, dan ben je al gauw de expert die zij willen inhuren. Zo kun je bijvoorbeeld budgetcoach worden voor alleenstaande bijstandsvaders, want er zijn er al een aantal die zich juist op de moeders richten.

Laat jezelf zien
Je bent als mens altijd de grootste onderscheidende factor, jij bent uniek. Jouw karakter, expertise en uitstraling, of je dat nu op een netwerkevent of via online marketingkanalen laat zien, zal de juiste klanten aantrekken. Maar dan moet je jezelf wel laten zien en vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Ook de manier waarop jij dat weer doet, kan heel onderscheidend zijn. Meer nog dan je zelf zou denken.

Gebruik een unieke methode
Je kunt natuurlijk gebruik maken van de methode van iemand die jou daarin heeft getraind. Maar het is veel mooier als je zelf een unieke methode kunt bedenken, om jouw werkwijze in op te nemen. Het geeft jezelf houvast omdat je altijd weet hoe je jouw klanten kunt helpen. Maar naar buiten toe kun je ook uitdragen dat je een speciaal stappenplan volgt dat leidt tot positieve resultaten.

Wees een expert
Zorg ervoor dat jij gewoon mega goed bent (of wordt!) in datgene wat je doet. Benut je talent optimaal en blijf jezelf op dat gebied ontwikkelen, bijscholen en ervaring opdoen. Jij onderscheidt je omdat je beter bent dan de rest. Jij bent de go-to persoon als het gaat om jouw expertise. Dat weet toch iedereen!

Dus mocht je de droom hebben om voor jezelf te beginnen, blijf dan niet wachten totdat er fantastisch superorigineel idee uit de lucht komt vallen. Maar ga op zoek naar je talent, datgene waar je echt goed in bent en waar je blij van wordt. En bouw daar een mooie business om heen.

Wat jij al wat jouw unieke talent of methode zou kunnen zijn waarmee jij jezelf kunt onderscheiden? Deel het hieronder in het commentaarveld!

Ps: Wil je aan de slag met de #BeFirst Methode en vanuit de kern van wie je bent straks de overstap maken naar een inkomen als zelfstandige? Download dan de gratis gids Hoe Ontsnap Je Uit Je Gouden Kooi?

Shares
Share This