Jezelf Motiverenjezelf motiveren

 
Heb jij soms ook geen zin om te doen wat je moet doen en kun je jezelf niet motiveren? Vind je het lastig de kracht en energie op te brengen om met iets te
beginnen?

Of om juist iets af te maken? Stel je wel doelen, maar haal je ze nooit?

Dan is het handig als je weet hoe je jezelf kunt motiveren om toch de dingen te doen die je moet of wilt doen.

Zeker als het gaat om belangrijke dingen die je wilt bereiken, zoals: afvallen, positiever denken, ander werk vinden, zelfverzekerder worden, faalangst overwinnen etc.

Hier zijn 7 tips die je kunnen helpen bij het leren motiveren van jezelf.

 

Jezelf motiveren tip 1: Wat als je niet kon falen?

 

Soms komt demotivatie voort uit angst om te falen. Er spelen misschien gedachten in je hoofd als: ‘wat als het me niet lukt?’ of ‘ik zal het toch wel verpesten’. Een goede vraag om jezelf dan te stellen is: ‘wat als ik niet zou kunnen falen?’ Denk hier eens even over na. Wat als je zeker wist dat het je zou lukken?

Stilstaan bij het succes dat het je oplevert wanneer je de klus goed geklaard hebt werkt stimulerend. Je verlangen naar het resultaat wordt groter en daarmee wordt het gemakkelijker om tot actie over te gaan.
 

Jezelf motiveren tip 2: Begin klein

 

Wanneer je een lange to do lijst hebt is het belangrijk om klein te beginnen. Begin met iets wat je vrij snel kunt afronden, zodat je al vanaf het begin van de dag een goed gevoel over jezelf kunt hebben: je hebt dan immers alweer iets gedaan.

Ook wanneer je een groot project moet runnen of een groot probleem wilt oplossen is het belangrijk om het in kleine stukjes te hakken. Kleine stapjes zijn te doen. Je moet er misschien iets meer van nemen, maar het zorgt er in elk geval voor dat alles behapbaar blijft. Grote stappen zijn overweldigend en kunnen verlammend werken. Kleine stappen zijn haalbaar. Maak het haalbaar, dan wordt het leuker.
 

Jezelf motiveren tip 3: Begin vroeg

 

Een goede manier om je algemene motivatie te trainen is door vroeg (of in elk geval op tijd) op te staan en te gaan bewegen. Wanneer je sport maken je hersenen bepaalde stofjes aan die zorgen voor een geluksgevoel. Je zult je beter over jezelf voelen. En op deze manier start je de motor op. Je bent warm gedraaid en zult makkelijker over gaan op de klussen die er die dag gedaan moeten worden.

 

Jezelf motiveren tip 4: Tel je successen

 

Het werkt erg demotiverend wanneer je jezelf er constant aan herinnerd wat je allemaal (nog) niet hebt gedaan. Veel beter is het om je te focussen op wat je al wel hebt bereikt en gedaan. Je kunt hiervan op elk einde van de dag een lijstje maken maar je kunt ook gedurende de dag opschrijven wat je allemaal doet. Je zult zien dat dit vaak meer is dan je denkt!
 

Jezelf motiveren tip 5: Visualiseer je doel

 

Een techniek die in de NLP veel gebruikt wordt is visualisatie, ofwel mentale beelden vormen in je hoofd. De reden dat dit veel gebruikt wordt is omdat het werkt. Wanneer je je einddoel voor ogen houdt, en daar een levendig plaatje van kunt maken in je hoofd dan vertel je je onbewustzijn als het ware dat dit is waar je naar toe wilt.

Je kunt ook plaatjes maken van de tussenstappen die daarvoor nodig zijn. Zet die plaatjes in de juiste volgorde zodat je overzicht hebt. Dit werkt motiverend omdat deze beelden als het goed is zo aantrekkelijk zijn, dat je ernaar toe wilt! Kortom, het wordt dan makkelijker om die dingen te doen die je moet doen.

 

Jezelf motiveren tip 6: Sta stil bij de gevolgen

 

Sta eens stil bij de gevolgen wanneer je niet zou doen wat je moet doen. Welke consequenties heeft dat voor jou? Voor de mensen om je heen? Welke invloed zou dat hebben je op geluksgevoel, op je leven? Zou het gevolgen hebben voor je financiën, je werk, je gezondheid, je toekomst?

Waarschijnlijk word je hier niet vrolijker van. En onvrede is vaak een goede motivator voor actie.

 

Jezelf motiveren tip 7: Beloon jezelf

 

Het is heel belangrijk om jezelf te belonen. Je kunt jezelf belonen voor de successen die je boekt. Maar ook voor de inzet die je toont. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je meer bent gaan sporten maar nog niet zo veel bent afgevallen. Het is minstens net zo belangrijk om jezelf te belonen voor je inzet. Bedenk vooraf hoe je jezelf wilt belonen.

En doe het! Wees trots op jezelf voor dat stappen die je gezet hebt. Zo krijg je meer zin om ook de vervolg stappen te nemen of om door te zetten.

Jezelf motiveren kan je leren. Het is een kwestie van oefenen en uittesten welke methode het beste bij jou past.

Heb jij zelf nog tips om hier aan toe te voegen?

Deel ze gerust in het commentaar veld hieronder. Zoek voor extra motivatie ook eens naar de youtube filmpjes van Tony Robbins die je kunnen motiveren, zoals deze.

Shares
Share This