Deze week lees je weer een gastblog van onze Anneloes.

“Hoe gaat het met je bedrijfje?” Een vraag die ik nogal eens kreeg toen ik net was gestart als ondernemer. 
“Hartstikke goed. Hoe gaat het met jouw baantje?” Was mijn antwoord.

Huh?! Ik zag de verbaasde blik op hun gezicht. Wat een vreemde vraag zeg!

Nou inderdaad.

Ik krijg letterlijk kriebel in mijn oor als ik het woord “bedrijfje” hoor. En steeds vaker hoor ik ondernemers zelf zeggen dat ze een “bedrijfje” hebben. Dat is nog veel erger! Want als een buitenstaander aan je vraagt hoe het met je bedrijfje gaat, is dat vaak gewoon goed bedoeld en hebben ze geen idee wat erbij komt kijken. Ok, daar kan ik wel begrip voor opbrengen. Maar wanneer je als ondernemer zelf de term “bedrijfje” gebruikt, dan sla je wat mij betreft compleet de plank mis.

Toen ik 8 jaar was speelde ik “bedrijfje” of “winkeltje”. Nu ben ik ondernemer, ik sta ingeschreven bij de KVK en betaal ieder kwartaal mijn BTW. De belastingdienst vindt dat ik een bedrijf heb. Ik vind dat ik een bedrijf heb.

Kies voor krachtig taalgebruik
De vraag over hoe het gaat met mijn “bedrijfje” krijg ik inmiddels niet meer zo vaak. Dat komt vooral omdat ik zelf groot praat over mijn bedrijf en ondernemerschap.

Niet te verwarren met arrogantie. Gebruik je de juiste woorden, tone-of-voice én heb je de juiste intentie, dan is het geen interessant-doenerij of gebakken lucht verkopen. Voor de grap zei ik wel eens, dat ik druk bezig ben met de opbouw van mijn Multinational, met een vette knipoog erbij. Gekkigheid natuurlijk!

Maar laten we eerlijk zijn. Als ik mijzelf als ondernemer en mijn bedrijf niet serieus neem, hoe gaan mijn (potentiële) klanten dat dan wel doen? Hoe je over jezelf praat en de woorden die je gebruikt hebben grote invloed op de kracht die je uitstraalt.

Waardeloze pitch
Bij mijn eerste netwerkbijeenkomst jaren geleden, bijvoorbeeld, hoorde ik mezelf letterlijk zeggen: “Uhh goede vraag, weet ik zelf eigenlijk ook niet…” als antwoord op de vraag “En, wat doe jij Anneloes?”

Ik deed in die tijd van alles en nog wat en had totaal geen focus. Zeer uiteenlopende opdrachten, ontzettend leuk. Maar in combinatie met weinig zelfvertrouwen een slechte basis voor een sterke pitch. Met een paar grappen ontsnapte ik wel weer uit deze benarde situatie en vertelde vervolgens over de projecten waar ik mee bezig was. Maar echt krachtig en zelfverzekerd kwam ik natuurlijk niet over.

Doe je het dan alleen maar voor de buitenwereld?
Nee zeker niet. De manier waarop je over jezelf praat (en denkt) heeft invloed op je zelfvertrouwen. Dat is nog veel belangrijker. Sterk taalgebruik helpt me om groot te blijven denken en te durven dromen.

Ik ben altijd bezig met navigeren naar die stip op de horizon. Nieuwe businessplannen, nieuwe samenwerkingen en een team met specialisten om mij heen bouwen en onderhouden. Dat lukt me alleen wanneer ik groot durf te denken en dat ook zo naar buiten uitdraag. De juiste mensen haken daarop aan en nieuwe deuren gaan open.

Het gebruik van de juiste woorden kan je mindset enorm beïnvloeden en je op persoonlijk én zakelijk vlak doen groeien. Wanneer je continue zegt dat je iets lastig of moeilijk vindt, dan zal alles ook lastig of moeilijk voor je zijn.

En als je een compliment krijgt over een nieuw kledingstuk, vertel dan niet dat het een uitverkoopje was. Want eigenlijk sla je dan het compliment af. Neem het bewust in ontvangst en probeer dit eens: “dank je wel, ik vind het zelf ook mooi!” Hoe ongemakkelijk het in het begin wellicht ook voelt.

Het is zo jammer dat we onszelf vaak naar beneden halen door verkleinwoordjes te gebruiken en bepaalde geleverde prestaties, behaalde successen of persoonlijke kwaliteiten af te zwakken en te doen alsof het niet zo belangrijk is.

Ik geef je 7 tips over hoe jij jouw taalgebruik aan kunt passen zodat je verhaal veel krachtiger overkomt.

1. Gebruik geen verkleinwoorden.
Vermijd woorden als bedrijfje, klantjes, takenlijstjes, factuurtjes. Je bent geen kind. Dus maak wat je doet niet kleiner en minder belangrijk dan het is.

2. Stop met passief taalgebruik. 
Zoals: Ik zal, ik ga, ik zou moeten. Het zorgt ervoor dat je afwachtend overkomt en de ander weet niet wat hij aan jou heeft. Maak je zinnen juist actief, zo kom je veel (daad)krachtiger over.

3. Wees kort en bondig. 
Gebruik liever punten dan komma’s. Te lange zinnen en wollig taalgebruik zwakken je boodschap juist af. Je lezer of gesprekspartner haakt af en je verhaal wordt onoverzichtelijk.

4. Vermijd conditioneel taalgebruik. 
“Wanneer… af is, dan ga ik…doen.”
“Als ik dat of dat heb gedaan, dan zal ik…”
Ook deze manier van praten heeft invloed op je brein. Je geeft zelf al aan dat je er niet klaar voor bent om in actie te komen. En dus zul je dat ook niet doen.

5. Een heldere boodschap. 
Het is geweldig als je anderen weet te boeien en te triggeren om na jouw pitch door te vragen. Maar je kunt er ook in doorslaan waardoor de ander juist afhaakt en niet meer doorvraagt. Wil je een super origineel verhaal vertellen, met flashy en hip taalgebruik. Hartstikke leuk, maar als niemand weet wat je bedoelt, dan schiet jouw creativiteit z’n doel voorbij.

6. Ja-maar. 
Het woord “maar” kun je bewust gebruiken om de zin die je ervoor hebt gebruikt af te zwakken en er een sterker punt tegenover te zetten. Maar…in veel gevallen heeft “maar” een negatieve klank, vermijd het dus wanneer dat kan. Je kunt “maar” vaak eenvoudig vervangen door “en”.

7. Gebruik de ik-vorm. 
Wanneer je het over jezelf hebt, spreek of schrijf dan ALTIJD in de Ik-vorm. Dit klinkt logisch, maar er zijn te veel mensen die dan juist de jij-vorm vorm gebruiken omdat het wellicht te persoonlijk wordt. Het is juist veel krachtiger als je je én kwetsbaar op durft te stellen en het dichtbij jezelf houdt.

Taal is zo krachtig, omdat onze emoties erop reageren. Wat zeg jij tegen jezelf als je een oppepper nodig hebt of als het even tegen zit? Heb je een goede one-liner? Deel hem hieronder met ons in het commentaarveld!

PS: Ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen om op je eigen tempo en op een veilige manier je echte passies te ontdekken EN deze daarna om te zetten naar een eigen bedrijf? Vraag dan een vrijblijvende Doorbraaksessie met ons aan

Shares
Share This