loslaten, focus, accepteren

“What the thinker thinks, the prover proves”

-Robert Anton Wilson-

 

Heb je wel eens geprobeerd een bal onder water te duwen?
 
Voelde je de weerstand en de kracht die de bal naar de oppervlakte wilde duwen? Hoe harder je de bal naar beneden duwt, hoe groter de weerstand.
 

“Ik moet het loslaten. Al die beperkende overtuigingen en angsten, maar hoe doe ik dat?”

 

Loslaten.

 

Een mooi thema dat regelmatig de revue passeert in de tweewekelijkse Mastermind sessies van ons programma ‘De Nieuwe Ondernemer’.

 

Maar is loslaten wel het juiste woord?

 

Als startende ondernemer loop je voortdurend tegen je eigen angsten en beperkende overtuigingen aan.

 

En nog voordat je besloten hebt om de stap naar ondernemerschap te zetten zijn deze negatieve gedachten en angsten nog veel sterker.

 

“Kan ik dit wel?”

 

“Er zijn al zoveel anderen, die vast veel beter zijn dan ik”

 

“Wie zit er nou op mij te wachten”

 

Vaak genoeg zul je denken of van anderen horen dat je deze gedachten los moet laten. Ze beperken je om daadwerkelijk jouw ideale leven te realiseren.

 

Alles wat je aandacht geeft groeit.

 

Dus hoe harder jij werkt om bepaalde gedachten, belemmeringen of emoties los te laten, hoe meer aandacht je juist geeft aan die gedachte, belemmering en emotie en hoe sterker ze terugveren.

 

Net zoals de bal die je onder water probeert te duwen.

 

Het wordt alsmaar groter in je hoofd en het beheerst continue je gedachten.

 

En heeft iemand je ooit verteld hoe je dan iets loslaat?

 

Kan dat überhaupt wel?

 

Fysiek gezien zijn er genoeg dingen die je los kunt laten, een trapleuning waar je je aan vasthoudt, het touw wanneer je aan het touwtrekken bent of een baan waar je je niet lekker meer in voelt.

 

Maar mentaal loslaten, hoe doe je dat?

 

Het enige advies dat ik je kan geven is: stop met loslaten.

 

Het heeft totaal geen zin.

 

Hoe harder je op iets focust om het los te laten, hoe krampachtiger je er juist aan vasthoudt, want al snel wordt ‘loslaten’ een heel gevecht.

 

Datgene wat je los moet laten wordt namelijk door jouw brein gezien als iets negatiefs, want je wilt ervan af en dus moet die angst, gedachte of overtuiging wel schadelijk voor je zijn.

 

Het probleem hierbij is dat het menselijk brein alles met een negatieve lading niet goed kan verwerken.

 

Zo accepteert het brein de woorden “niet” en “geen” niet. Dus wanneer je je brein opnieuw wilt programmeren met een positieve gedachte, heeft het geen zin om met affirmaties of voornemens te werken als: “ik ga niet zo laat naar bed” of “ik zal geen ruzie meer maken met mijn collega”.

 

Wanneer je het brein zo programmeert dat de focus ligt op negatieve gedachten en overtuigingen, zal jouw brein ook continue op zoek gaan naar bewijs om je te laten zien dat je inderdaad niet goed genoeg bent, en dat niemand op je zit te wachten.

 

Een bekende spreuk van de filosoof Robert Anton Wilson is: “What the thinker thinks, the prover proves”.

 

Simpel gezegd: je brein heeft een bewijsfunctie, het probeert constant te bewijzen dat je eigen gedachten waar zijn.

 

Maar wat werkt dan wel?

 

Stap 1 is het accepteren van de situatie zoals die nu is. Je bent ergens bang voor, daarbij komen er allerlei negatieve gedachtes en beperkende overtuigingen om de hoek kijken.

 

En dat is helemaal ok.

 

Je bent een mens en alle nieuwe en onbekende situaties zijn spannend. Je komt uit je comfortzone en bij ieder stapje dat je waagt zullen die oude overtuigingen naar boven komen. Dat betekent niet dat je je hierdoor moet laten leiden of tegenhouden.

 

Hoe moedig is het als je wel de angst voelt en toch de stap durft te zetten?

 

Stap 2 is je focus verleggen. Zorg ervoor dat je alle energie, tijd en gedachtes die je besteed aan datgene wat je los wilt laten, gaat steken in iets anders. In iets positiefs, datgene wat je wel wilt.

 

En besteed daar zoveel mogelijk aandacht aan. Maak het visueel, spreek het dagelijks hardop uit wanneer je jezelf in de spiegel aankijkt en schrijf het op briefjes die je op verschillende plekken in je huis of kantoor neerlegt of ophangt.

 

Stap 3 is starten met experimenteren. Door echt aan de slag te gaan, in actie te komen en te gaan proberen, zorg je ervoor dat die negatieve gedachtes naar de achtergrond verdwijnen.

 

Je verlegt je focus naar een doe-stand in plaats van in de denk-stand te blijven. En weet dat het niet per sé hoeft te lukken. Dat is het hele doel van experimenteren, dingen uitproberen zonder er een waardeoordeel of bepaalde verwachting aan te hangen.

 

Nu wil ik graag van jou weten: Wat was voor jou de grootste angst, oordeel of belemmerende overtuiging die je eerder wilde loslaten? Deel je het met me hieronder?

 

Ps: Wil je aan de slag met de #BeFirst Methode en vanuit de kern van wie je bent straks de overstap maken naar een inkomen als zelfstandige? Download dan de gratis gids Hoe Ontsnap Je Uit Je Gouden Kooi?

 

 

 

Shares
Share This