Na maanden zoeken heb je eindelijk een nieuwe baan gevonden. Vol goede moed ga je aan de slag en probeer je je zo snel mogelijk te mengen onder je nieuwe collega’s! Maar al gauw ontdek je dat je nieuwe baan toch niet helemaal aan je verwachtingen voldoet. De sfeer op het werk bevalt je niet, misschien kan je niet goed overweg met je manager of de functie blijkt inhoudelijk toch anders dan je had gedacht. Dat is een flinke teleurstelling.
Je nieuwe baan voelt niet goed, wat nu? We bekijken eerst waarom het niet goed voelt en geven daarna graag 10 stappen die je kan ondernemen om toch nog te proberen de situatie te veranderen.
Waarom voelt het niet goed?
Uiteraard moet je het wel wat tijd geven om je plaats te vinden in een nieuw bedrijf en een nieuwe baan. Gemiddeld duurt dit zo’n drie tot zes maanden om degelijk mee te kunnen draaien in je functie en je collega’s te leren kennen. Voel je na drie maanden nog altijd compleet ongelukkig, ga dan nadenken waar dit door komt. Het kan door één reden zijn die misschien makkelijk op te lossen valt of er zijn meerdere onderliggende redenen die moeilijker aan te pakken zijn. Dan kan het soms beter zijn om verder te zoeken naar een andere baan.
Redenen waarom het niet goed voelt
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je je niet goed voelt in een nieuwe werkomgeving. Vaak zal je merken dat het een combinatie is van meerdere indicatoren die samen voor een slecht gevoel zorgen. Voel jij je aangesproken bij één van onderstaande redenen?
- De relatie met je manager verloopt niet goed. Je merkt dat jullie niet (meer) op één lijn zitten en dat jullie altijd van mening verschillen. Wat je ook voorstelt, het wordt toch weer afgekaatst. Het kan ook zijn dat hij/zij te weinig tijd voor je over heeft om je goed op te leiden. Wat het ook is, de relatie met je nieuwe manager is uiteindelijk wel belangrijk. Hij/zij zal ervoor zorgen dat je loopbaan binnen dit bedrijf goed verloopt.
- Geen klik met je collega’s. Het grootste deel van je tijd breng je door met je collega’s. Of je nou veel op kantoor zit of thuis, je zal altijd met hen in contact moeten staan. Je hoeft uiteraard geen beste vriendschappen te hebben, maar een klik of goede relatie zorgt er wel voor dat alles vlotter verloopt. Je sociaal gezien op je plek voelen binnen een bedrijf lijkt bijzaak, maar is erg belangrijk voor je werkgeluk.
- Vertrekkende collega’s. Gaat je favoriete collega weg? Of heb je het gevoel dat er een groot verloop is van collega’s waardoor je je niet kan binden aan anderen? Het kan erg lastig zijn om dan goed te kunnen samenwerken.
- Niet tevreden over je werkzaamheden. Had je je takenpakket anders ingeschat toen je solliciteerde voor deze baan? Het komt wel vaker voor dat de vacature slechts een deel van de taken omschrijft en dat er eigenlijk veel meer bij komt kijken. Zaken die je minder leuk vindt bijvoorbeeld. In iedere functie zijn er wel taken die minder leuk zijn, maar als je na 90 dagen al de uitdaging mist in je volledige takenpakket en gemotiveerd raken moeilijk gaat, dan is er iets mis.
- Raakt je werk/privé uit balans? Ben jij continu aan het werk en kan je nog maar weinig tijd doorbrengen met familie of vrienden? Het kan geen kwaad om af en toe eens wat langer te werken om een taak af te ronden, maar als je nu al 300% aan het geven bent, dan hou je dat niet vol op lange termijn.
- Heb je geen toekomstperspectief? Ook al werk je nog maar enkele maanden in het nieuwe bedrijf, het zou voor jou al wel heel duidelijk moeten zijn waar je naartoe kan groeien in jouw functie. De eerste 90 dagen zijn belangrijk om je takenpakket onder de knie te krijgen, maar daarna zou je ook meer verantwoordelijkheden moeten krijgen. Is dat niet het geval, dan kan je snel uitgekeken raken in je huidige baan.
- Je hebt last van je lichaam. We gaan vaak uit van kantoorbanen, maar er zijn nog zoveel andere mensen die dag in dag uit fysiek werk leveren. Misschien merk je in de eerste maanden van je nieuwe baan wel dat je lichaam het lastig heeft. Het is logisch dat je lichaam moet wennen aan een fysieke baan, maar als de klachten abnormaal erg worden, kan je beter eens nadenken of je dit nog voor een lange tijd kan volhouden.
Wat kan hiervoor de oorzaak zijn?
Niet elk bedrijf heeft een goede werkcultuur en sfeer, daar moeten we eerlijk over zijn natuurlijk. Het kan zijn dat je collega’s niet open staan voor nieuwe medewerkers of dat je leidinggevende gewoon een moeilijk type is. We mogen ook niet ontkennen dat elk verhaal twee kanten heeft.
Als jij met een gesloten houding een nieuw bedrijf binnenstapt en jezelf niet voorstelt aan je nieuwe collega’s, is het vaak moeilijk om dit achteraf nog te doen. De drempel wordt steeds hoger om nog de connectie aan te gaan met elkaar. Ook als je niet zelf aangeeft dat je teveel werk krijgt of dat je takenpakket niet aansluit bij de vacature waar je voor hebt gesolliciteerd, zal er niet meteen iets veranderen.
Hoe zorg jij dat je de eerste 90 dagen optimaal inzet?
Je wil jezelf de eerste 90 dagen zo goed mogelijk inzetten om zeker te zijn dat een mogelijk negatief gevoel niet aan jezelf ligt. Hou rekening met de volgende tips om te zorgen dat je een goede indruk achterlaat én dat je optimaal gebruik maakt van die eerste maanden om je nieuwe baan en werkomgeving af te tasten.
- Wees voorbereid. In de weken voor je begint, kan je zelf al het initiatief nemen om contact op te nemen met je nieuwe werkgever en collega’s. Zo verlaag je niet alleen de drempel voor het sociale contact op je eerste dag, maar kan je ook al eens vragen naar je nieuwe rol, zakelijke doelstellingen en de samenstelling van het team waarin je terechtkomt.
- Luister en leer. Probeer tijdens je eerste dagen en weken zoveel mogelijk kennis op te doen over je collega’s, hun werk en functies en de manier waarop het bedrijf in z’n werk gaat. Hoe meer en hoe sneller je dit soort zaken onthoudt, hoe beter je overkomt bij je leidinggevende. Hierdoor kan je ook sneller een band ontwikkelen met de mensen uit je team.
- Wees proactief. Er zal heel wat op je afkomen en je zal veel moeten leren in een korte tijd. Toch is het enorm belangrijk om hier niet passief in te staan. Heb je even geen taken meer? Wacht niet tot iemand je een nieuwe geeft, maar ga zelf op zoek naar nieuwe opdrachten door ernaar te vragen. Ook als je iets dwarszit, geef dit op tijd aan, zodat je werkgever hier rekening mee kan houden.
- Wees betrokken. Toon aan dat je een teamspeler bent en dat je bereid bent om meer werk aan te nemen (zonder in overdrive te gaan natuurlijk). Hoe sneller je meedoet met activiteiten buiten de werkvloer, hoe sneller je ook een klik zal vinden met je collega’s. Ga tijdens de lunch niet alleen zitten, maar meng je onder je collega’s en zorg dat je het gesprek aangaat. Wees oprecht geïnteresseerd in hen. Tevreden zijn met je werk draait niet alleen om goed presteren, opdrachten afronden en deadlines halen, maar ook om samenwerking en werkrelaties.
- Zorg voor een ‘early win’. In het begin tonen wat je kan, zal altijd een goede indruk nalaten bij je werkgever en collega’s. Probeer een positieve wind te laten waaien in je nieuwe functie en te laten zien dat je wat vernieuwingen kan aanbrengen. Het hoeven geen grote aanpassingen te zijn, maar een klein gebaar dat je het werk aankan is al voldoende. Denk hierbij aan het halen van deadlines, het kwalitatief opleveren van je werk, maar ook het aanbrengen van initiatieven om processen efficiënter te laten verlopen of meer samen te kunnen werken met collega’s.
10 stappen als je baan niet goed voelt
Merk je ondanks je eigen positieve en proactieve houding toch nog dat er veel weerstand is en dat je nieuwe baan niet goed voelt? Dan kan je onderstaande 10 stappen volgen in de hoop verandering aan te brengen. Als dat nog niet lukt na stap vijf, zal je voor jezelf moeten uitmaken wat je wil in de volgende stappen.
Dit kan mogelijk leiden tot ontslag en de zoektocht naar een nieuwe functie. Maar liever dat, dan er helemaal niks aan doen en verder blijven werken in een situatie waarin je niet gelukkig bent.
1. Breng je situatie in kaart
Wat loopt er goed en wat loopt er minder goed in je nieuwe baan? Breng alles duidelijk in kaart en probeer waar mogelijk zelf al wat aanpassingen aan te brengen in je dagelijkse houding of relatie met anderen. Zijn er zaken die op je vorige werk anders verliepen waar je normaal gesproken geen stress van kreeg, maar nu wel? Als er iets is dat je buffer leegtrekt, zal dit er ook voor zorgen dat je je minder goed op je werk voelt. Hierdoor krijg je automatisch meer last van stress.
2. Bedenk goed wat er mis is
Bekijk je lijst met zaken die minder goed lopen met een kritische blik. Wat is er mis? Waar ligt het probleem precies. Soms kan het wat zoeken zijn om exact te vinden wat er misloopt en waar je je slecht bij voelt. Aarzel ook niet om met vrienden en familie te praten hierover. Bespreek de situaties die jij als negatief hebt ervaren en wacht de reactie af van je naasten.
Hebben zij dezelfde situaties meegemaakt? Is dit normaal of komt dit enkel in jouw bedrijfscultuur voor? Als ze het ook als eens hebben meegemaakt, hoe hebben zij dit dan ervaren en wat hebben ze eraan gedaan?
Zeker als je een eerste baan start of als je terechtkomt in een heel andere sector of bedrijfscultuur, kan het even wennen zijn en vooral aftasten. Welke situaties zijn normaal en komen in andere bedrijven ook wel eens voor? Welke situaties zijn niet normaal en een ‘red flag’ zoals ze dat noemen?
Neem hiervoor je tijd om zeker te zijn wat er voor jou misloopt en waar je je slecht of minder comfortabel bij voelt alvorens je iemand spreekt van het management.
3. Noteer wat je anders zou willen
Je zou nu een duidelijke lijst moeten hebben met alles waar jij je niet goed bij voelt. Schrijf nu duidelijk op hoe je het anders zou willen zien of wat er zou moeten veranderen zodat je wél gelukkig bent in je huidige positie. Ook al weet je misschien van te voren dat dit niet mogelijk is in dit bedrijf, schrijf het toch neer. Zo heb je een goede basis om je gesprek aan te knopen met je werkgever en zal je ook sterker in je schoenen staan.
Lukt het niet om alles toe te passen in dit bedrijf? Dan heb je al wel een checklist voor je volgende sollicitatie en weet je waar je naar moet vragen tijdens het gesprek.
4. Plan een gesprek in nieuwe werkgever
Het zal niet makkelijk zijn om samen aan tafel te gaan zitten met je huidige werkgever, maar je moet dit wel doen. Geef niet zomaar je nieuwe baan op, zorg eerst dat je het gesprek hebt aangeknoopt met je werkgever om te zien waar er aanpassingen mogelijk zijn. Niet alleen jij moet feedback krijgen van je leidinggevende, hij of zij moet ook openstaan voor feedback van jou. Op die manier weet hij of zij wat jij van je werk verwacht en waar er zaken mislopen.
Zoek samen naar een oplossing. Wie weet gaat werken veel beter op een andere afdeling of in een nieuwe projectgroep. Dat zijn vaak goede indicatoren dat het niet echt botert met je huidige collega’s.
5. Praat met collega’s
Praat niet alleen met je werkgever, maar ook met je collega’s. Negeren ze je of heb je het gevoel dat je wordt buitengesloten tijdens de lunch? Werken ze niet met je mee? Heb je het gevoel dat er achter je rug over je gesproken wordt en ze niet met jou willen praten? Verzamel al je moed en ga het gesprek met hen aan. Probeer de problemen die ze met je hebben uit te klaren zodat jullie terug met een schone lei kunnen beginnen om elkaar te leren kennen. Wie weet helpt het gesprek wel om de sfeer op de werkvloer te verbeteren.
6. Stoppen of blijven?
Helpen de vele pogingen totaal niet? Dan zal je voor jezelf moeten uitmaken of je hier wil blijven werken of dat je stopt. Als het erg lastig was om deze baan te krijgen, dan kan je misschien best nog even blijven tot je ander werk hebt gevonden waar je wel op je plek zit. Maak hier zeker geen overhaaste beslissingen in waar je later spijt van kan krijgen.
7. Wat wil je dan wel?
Ligt het niet aan je werkgever, collega’s of bedrijfscultuur dat je je slecht voelt, maar vind je je takenpakket echt niet leuk? Dan zal je moeten nadenken wat je dan wel wil. Ben je wel aan de slag in de juiste sector? In de juiste functie? Als startend werknemer is dat natuurlijk een lastige keuze en is het echt niet erg om het roer een keer volledig om te gooien. Ga aan de slag en bedenk welke baan je wel wil en waar je je goed in zou voelen.
8. Ontslag nemen
Heb je gevonden waar je naartoe wil? Dan is het punt aangebroken waarop je ontslag zal moeten nemen bij je huidige baan. Wanneer je ontslag neemt, zorg dan dat je zeker bent dat je er alles aan hebt gedaan om deze baan te laten slagen. Het laatste wat je wil is natuurlijk om spijt te krijgen van je beslissing.
9. Solliciteer opnieuw
Geen baan meer, dus dan wordt het opnieuw solliciteren en een baan zoeken. Minder leuk om te doen, maar wel noodzakelijk om aan werk te komen natuurlijk. Leer uit je vorige baan wanneer je gaat veranderen van baan. Vraag goed door in gesprekken over de werkcultuur, het team, doelstellingen, salaris, doorgroeimogelijkheden en meer. Zorg dat je een goed zicht hebt op wat de functie inhoudt, voor je ermee begint, zodat je niet weer in dezelfde situatie terechtkomt.
10. Reflecteer
Nieuwe baan gevonden? Maak dan voor jezelf de reflectie op wat er nu anders is, beter is of juist slechter. Elk bedrijf heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Wat heb je geleerd uit je vorige functie dat je zeker anders wil doen in de huidige? En wat ook wel belangrijk is: begin je nieuwe baan niet met te hoge verwachtingen. Heel veel succes!
Je artikel is goed uitgelegd, bedankt voor het delen.
Bedankt voor het delen van je artikel, het is zo nuttig voor mij.