aarden op je werkGoede baan, maar je lijkt maar niet te kunnen aarden binnen die organisatie?

Een cliënt van me werkte al jaren bij hetzelfde bedrijf. Maar hij, Peter, heeft nooit zijn draai kunnen vinden in die organisatie. Op papier had hij een geweldige baan, hij was projectmanager bij een groot Amerikaans bedrijf. En ook de inhoud van de functie zelf sloot precies aan bij zijn ervaring, dus op papier leek het een perfecte match.

In de praktijk liep het echter stroef. Er heerste een vrij harde bedrijfscultuur, waar iedereen eerst aan zichzelf dacht en waar erg individueel gewerkt werd. Er werd strak gemanaged, waardoor er weinig ruimte voor eigen inbreng en creativiteit was en iedereen werd puur afgerekend op resultaat. Het leek alsof ieder mens maar een nummer was in dat bedrijf. Maar het bedrijf was erg succesvol, dus deze cultuur leek prima te werken.

Maar Peter voelde zich er super ongemakkelijk en kon er niet aarden. Hij voelde zich gestresst, kon niet goed overweg met zijn collega’s en voelde zich soms niet gewenst omdat anderen hem niet altijd begrepen.

Continu vroeg hij zichzelf af wat hij nou moest doen om beter in die baan te passen. Hoe kon hij zijn werk weer leuk gaan vinden? Hoe kon hij er weer voldoening uit halen?

Dat ging jaren zo door totdat hij zelfs dacht: wat is er nou mis met me, dit is een super goede baan en een succesvol groot bedrijf, waarom kan ik dit niet aan? Ben ik nou gewoon niet goed genoeg of waar ligt het aan?

Peter is een sociaal persoon, iemand die graag connectie maakt met anderen, die gewoon zichzelf is. Hij helpt graag mensen en denkt graag mee. Vaak heeft hij nieuwe ideeen die hij wil onderzoeken en voorstellen.

Allemaal dingen die niet op prijs gesteld werden binnen zijn organisatie.

En toch vroeg hij zich constant af:

HOE KAN IK MEZELF AANPASSEN AAN DIE ORGANISATIE?

Hij is niet eens op het idee gekomen om toe te geven dat die organisatie gewoon niet bij hem paste.

Daar was hij misschien veel te trots voor. Zo’n super bedrijf, dat blijkbaar goed functioneert, dan moet het toch wel aan hem liggen?

En dit is wat ik veel zie: mensen die zich proberen aan te passen aan een werkomgeving die op papier fantastisch lijkt, maar eigenlijk gewoon niet bij hun past.

In dit geval was er een groot verschil tussen de persoonlijke waarden van Peter en de waarden van het bedrijf. En als je je persoonlijke waarden gaat negeren dan wordt je simpelweg niet gelukkig in die functie, zeker niet op lange termijn.

In het begin van het coaching traject met Peter hebben we zijn persoonlijke waarden onderzocht. Dit waren bijvoorbeeld connectie, authenticiteit, bijdrage leveren en creativiteit.

Alleen al door het duidelijk hebben van je eigen persoonlijke waarden wordt het zoveel makkelijker om te bepalen of iets wel of niet bij je past, dat kan je een hoop verkeerde beslissingen sparen.

Lees ook maar eens dit artikel in het NRC: Ik ben dertig en ik haat mijn werk.

Shares
Share This